Allmänna villkor

1.1 Dessa, Leverantörens Allmänna Villkor för IOT-tjänster (”Allmänna Villkor”) fastlägger villkoren leverans av de produkter och tjänster (”Tjänsterna”) som Leverantören skriftligen avtalat med Användaren om i ena handling som specificerar leveransens art och omfattning (”Avtalet”) och som uttryckligen hänvisar till dessa villkor. Dessa Allmänna villkor utgör del av Avtalet mellan Leverantören och Användaren. Om inte annat avtalats gäller i första hand de specifika villkor som parterna överenskommit i Avtalet och därefter dessa Allmänna villkor.

1.2 Avtal om leverans om tjänster och produkter ska, såvida inget annat anges, anses ingånget när båda parterna har undertecknat Avtalet, när Leverantören har bekräftat Användarens beställning eller börjat tillhandahålla den beställda Tjänsten till Användaren. Leverantörens åtaganden kan ändras till följd av förändringar av tillämpliga svenska och internationella regleringar. Avtalet med dessa tillhörande Allmänna villkor jämte eventuella övriga bilagor utgör parternas fullständiga reglering av alla frågor som Avtalet berör. Alla skriftliga eller muntliga åtaganden och utfästelser som föregått Avtalet ersätts av innehållet i Avtalet med bilagor.

2. TJÄNSTENS INNEHÅLL
2.1 Tjänsterna specificeras i Avtalet och i den av Leverantören tillhandahållna produktinformationen för varje enskild Tjänst. Leverantören och dennes underleverantör utvecklar löpande sina tjänster.

2.2 Leverantören förbehåller sig rätten att med tre (3) månaders varsel upphöra med tillhandahållande av Tjänst.

2.3 Vidare har Leverantören rätt att ändra eller modifiera Tjänsten avseende struktur, omfattning samt funktion. Sådan ändring eller modifiering ska i så stor utsträckning som möjligt göras på ett sådant sätt att eventuella störningar begränsas.

2.4 Ändring eller modifiering av Tjänsten kan medföra att Användarens egen utrustning behöver anpassas. Användaren svarar för eventuella kostnader för anpassning av sin egen utrustning. Det åligger Leverantören att med minst två (2) veckors varsel informera Användare om förändring som väsentligt påverkar avtalad Tjänst om förändringen kan anses vara till nackdel för Användare. Användare anses ha accepterat ändringen om Tjänst nyttjas efter ändringens ikraftträdande. Om ändringen enligt ovan är till väsentlig nackdel för Användare, har denne rätt att skriftligen säga upp Avtalet med verkan från det att ändringen har trätt i kraft. Sådan uppsägning ska kommit Leverantören tillhanda senast tio (10) dagar före ändringens ikraftträdande.

3. IDENTIFIKATIONSUPPGIFTER
3.1 Leverantören tilldelar Användaren identifikationsuppgifter såsom SIM-kort, IP-adress och andra koder som är nödvändiga för användningen av Tjänst(erna) ”Identifikationsuppgifter”. Leverantören får ändra Identifikationsuppgifter av tekniska, driftmässiga, administrativa eller andra särskilda skäl eller på grund av lag eller annan författning, myndighets föreskrift, beslut eller riktlinjer eller ändringar därav. Användaren ska i god tid informeras om sådan ändring. Användaren har ingen rätt till Identifikationsuppgifterna efter att Avtalet har upphört att gälla, om inte parterna skriftligen har överenskommit annat eller om annat föreskrivs i lag.

4. ANVÄNDARES ÅTAGANDEN OCH ANSVAR

4.1 Användare ansvarar för följande;
(a) att ha för Tjänsterna nödvändiga anslutningar och annan för Tjänst nödvändig utrustning i enlighet med produktinformation eller Avtalet i övrigt;
(b) att av Leverantören eventuellt utlämnade koder, identiteter, lösenord etc. förvaras och används på ett betryggande sätt då denna information är konfidentiell och ej ska avslöjas för annan;
(c) är betalningsansvarig för samtliga avgifter och kostnader som utgår enligt Avtal;
(d) att endast använda Tjänst(erna) i enlighet med bestämmelserna i Avtalet och för Användares eget bruk;
(e) att inte, om inte annat överenskommits, vidare- eller återförsälja eller på annat sätt överlåta eller vidarebefordra de Tjänster som tillhandahålls av Leverantören;
(f) att inte använda Tjänst(erna) på ett olagligt eller på annat sätt som kan uppfattas som anstötligt eller stridande mot god sed;
(g) att det sätt och ändamål som Användare använder Tjänst inte framkallar skada eller olägenhet för annan Användare, Leverantören eller tredje man;
(h) att omedelbart avlägsna sådan utrustning som stör Leverantörens uppfyllande av sina åtaganden;
(i) att på Leverantörens begäran lämna de uppgifter som Leverantören behöver för Tjänstens tillhandahållande;
(j) att skyndsamt meddela namn-, kontaktuppgifts- och adressändring samt ändring av organisationsnummer och registreringsnummer för mervärdesskatt till Leverantören. Om Användare inte gör en ändringsanmälan till Leverantören och Leverantören på grund därav åsamkas merkostnader och/eller om Användares anslutning till Leverantörens nät nyttjas obehörigen av annan är Användare skyldig att ersätta Leverantören härför;
(k) för allt material som Användare eller någon annan genom åtkomst till Användares Tjänst tillför eller tillhandahåller vid användande av Tjänst. Användare är vidare ansvarig för datavirus, kedjebrev eller andra utskick som besvärar andra användare. Användares ansvar omfattar inhämtande av nödvändiga tillstånd för att ta emot, sprida eller lagra material;
(l) att inte i något sammanhang söka obehörig åtkomst till anslutna nät eller datorresurser i Leverantörens nät eller obehörigen använda, förstöra eller förvanska information i Leverantörens nät eller anslutna nät. Användare får inte heller ta del av eller till utomstående vidarebefordra sådan information. För det fall Leverantören misstänker att Användare ej nyttjar Tjänst på sedvanligt sätt äger Leverantören rätt att omedelbart stänga av Användare från fortsatt nyttjande av Tjänst och/eller säga upp Avtalet med omedelbar verkan. Leverantören förbehåller sig rätten att debitera Användare kostnader för av Leverantören utförda åtgärder till följd av missbruk av Tjänst. Om skada uppkommer åligger det Användare att medverka till att begränsa den uppkomna skadan. Leverantören förbehåller sig rätt att, på polismyndighets begäran, spärra utrustning eller Tjänst.
(m) Att vid mottagande av leverans utan dröjsmål låta inspektera och testa mottagna SIM-kort. Fel eller brist som upptäcks eller kunde ha upptäckts vid sådan inspektion och testning måste för skriftligen reklameras inom två (2) månader leverans.
(n) att alltid förvara och hantera SIM-kort i enlighet med de anvisningar som lämnas av Leverantören.
(o) att omedelbart meddela Leverantören om någon enhet som är försedd med ett SIM-kort som omfattas av Tjänsterna, vare sig den är i Användares besittning, har stulits eller förkommit, eller används i strid med lag, dessa Allmänna villkor eller annat tillämpligt regelverk.

5. LEVERANTÖRENS ÅTAGANDEN
5.1 Leverantören åtar sig att genom underleverantör leverera Tjänsterna med den skäliga skicklighet och omsorg som kan förväntas av en kompetent leverantör av telekommunikations¬tjänster, samt att göra sitt bästa för att Tjänsterna ska motsvara tjänstespecifikationerna.

5.2 Leverantören åtar sig att vidta rimliga ansträngningar för att leverera SIM-kort och driftsätta Tjänsterna på överenskommet datum eller så snart som möjligt därefter.

5.3 Leverantören garanterar att SIM-kort vid leveranstidpunkten är avtalsenliga och fria från fel. Med avtals¬enliga avses att SIM-kort uppfyller Leverantörens tjänstespecifikation i dess vid leveransen gällande lydelse. Leverantören gör inga utfästelser om SIM-korten kompatibilitet eller lämplighet för visst ändamål.

5.4 Leverantören är, om det konstateras att en leverans av SIM-kort varit behäftad med fel eller brist, skyldig att skyndsamt företa omleverans eller fyllnadsleverans av så många SIM-kort att felet eller bristen avhjälps. Leverantören har härutöver inget ansvar i anledning av fel eller brist. Leveratören har således ingen skyldighet att utföra några tjänster eller utge kompensation för någon skada av något slag.

5.5 Leverantören ska under avtalstiden vidta rimliga ansträngningar för att göra Tjänsterna tillgängliga för Användaren och för att uppfylla sina övriga åtaganden.

6. AVGIFTER
6.1 Om inte annat avtalats utgår avgifter enligt Leverantörens vid var tid gällande prislista. Avgifter kan bestå av rörliga och/eller fasta avgifter, eventuell engångsavgift, faktureringsavgift samt öppningsavgift. Samtliga avgifter är exklusive mervärdesskatt, övriga skatter och offentliga pålagor. Leverantören har rätt att ändra sina avgifter för Tjänster där den initiala avtalstiden löpt ut. Om sådan ändring är till nackdel för Användaren, ska Leverantören skriftligen meddela Användaren senast trettio (30) dagar i förväg. Användaren har rätt att inom tre (3) månader från sådant meddelande skriftligen säga upp berörd Tjänst. Om sådan uppsägning inte sker, anses Användaren ha godkänt de nya avgifterna.

6.2 Oaktat vad som sagts ovan har Leverantören rätt att med omedelbar verkan höja avgift om höjningen är direkt hänförlig till förändring av valutakurs, skatt eller liknande statlig pålaga samt vid annan liknande omständighet utanför Leverantörens kontroll som påverkar Leverantörens kostnad för avtalad Tjänst. Om Användare inte kan nyttja beställd Tjänst på grund av omständigheter som kan hänföras till denne eller omständighet utanför Leverantörens kontroll, ska detta inte befria Användare från skyldighet att erlägga tillämpliga avgifter. Om abonnemang tecknas för juridisk person av någon som inte är firmatecknare eller i övrigt behörig till detta, har denna personligt betalningsansvar. Om inte annat avtalats har Leverantören rätt till ersättning för restid, faktiska kostnader för traktamente och resor samt för logi. Leverantören har vidare rätt att under pågående avtalstid påkalla omförhandling av priserna om Leverantörens kostnad för tillhandahållandet av viss tjänst påverkas till följd av att Leverantörens underleverantörer ändrar sitt pris. Om parterna inte kan enas om nya priser vid en sådan omförhandling inom två (2) månader från det att Leverantören påkallat omförhandlingen har Leverantören rätt att säga upp hela eller delar av Avtalet med trettio (30) dagars uppsägningstid. Uppsägningen ska vara skriftlig. Utöver vad som anges ovan har Leverantören rätt att en gång per år per den 1 januari göra en indexförändring av de priser och avgifter som anges i Avtalet. En indexförändring kan första gången ske vid det årsskifte som infaller närmast sex (6) månader efter det att Avtalet ingåtts. En indexförändring ger inte Användaren rätt att säga upp berörd Tjänst eller Avtalet. Villkoren för indexering och tillämpligt index anges i Avtalet. Om inte annat anges ska Konsumentprisindex (KPI), basår 1980, vara tillämpligt index. Förändringen ska fastställas genom att jämföra detta index för september månad året innan med samma index för september månad året dessförinnan.

7. BETALNING
7.1 Betalning ska vara Leverantören tillhanda inom 30 (trettio) dagar från fakturadatum om inget anges på respektive faktura. Avgifter erläggs enligt de rutiner som Leverantören från tid till annan tillämpar. Betalning ska ske i svensk valuta till det konto som anges på fakturan. Betalning anses fullgjord då pengarna bokats mot avsedd faktura. Om Användares skuld till Leverantören överstiger den av Leverantören tillämpade kreditgränsen, kan Leverantören mellan ordinarie faktureringstillfällen begära betalning omgående av det överskjutande beloppet.

7.2 Leverantören har rätt att stänga av Användare från nyttjande av Tjänst när kreditgränsen är uppnådd och till dess full betalning erlagts. Information om gällande kreditgräns kan erhållas från Leverantören. Användare är skyldig att betala fasta avgifter för Tjänst under den tid Tjänst är stängd till dess att Avtal upphör. Öppnas Tjänst åter för trafik har Leverantören rätt att uttaga en särskild öppningsavgift av Användare. Invändning mot en faktura ska, för att kunna göras gällande av Användaren, göras skriftligen senast sex (6) månader efter förfallodagen. Även om en invändning framställts, ska Användaren betala ostridig del av det fakturerade beloppet senast på förfallodagen. Dröjsmålsränta utgår på den del av det tvistiga beloppet som Användare slutligen ska betala. Leverantören har rätt att ta ut faktureringsavgift på alla fakturor. Vid försenad betalning har Leverantören rätt att debitera dröjsmålsränta enligt räntelagen samt lagreglerad påminnelseavgift och i förekommande fall inkassoavgift eller förseningsavgift. För det fallet Användare är i dröjsmål med betalning även efter betalningspåminnelse, får Leverantören stänga av Användare från vidare användning av Tjänst till dess full betalning erlagts. Vidare äger Leverantören rätt att med omedelbarverkan säga upp Avtalet för ifrågavarande Tjänst, spärra eller återta icke avbetalad hårdvara samt slut fakturera Användare. I de fall Användaren har önskemål, krav på märkning eller förändring av märkning av faktura är det Användarens ansvar att skriftligen förse Leverantören med den informationen. Leverantören har rätt att fakturera merarbete till följd av felaktig angiven märkning. Debitering sker efter faktisk tidsåtgång och enligt Leverantörens prislista. Förfallodatum vid omsändning av faktura ändras ej. Har Användaren underlåtit att informera Leverantören om särskilda önskemål om märkning av faktura, äger Leverantören rätt att kräva in betalning av faktura oavsett.

8. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER

8.1 Användaren äger inte rätt att nyttja Leverantörens firma, varumärke, upphovsrätt eller annan immateriell rättighet utöver vad som framgår av Avtalet. Alla immateriella rättigheter som tillhandahålls av Leverantören är och förblir Leverantörens eller dess licensgivares egendom om inte parterna överenskommer om annat. Leverantören har äganderätt till allt material och alla resultat – oavsett medium – som framkommer under Avtalets genomförande. All upphovsrätt, patenträttigheter eller annan immaterialrätt hänförlig till arbetsresultatet tillkommer Leverantören. Användaren erhåller genom Avtalet en icke-exklusiv och icke-överlåtbar rätt att använda de immateriella rättigheter som görs tillgänglig för Användaren i samband med Användarens användning av tjänsten. Användaren får inte, utöver vad som skriftligen medgivits av Leverantören i Avtalet, använda, kopiera, ändra eller på annat sätt hantera programvara eller annat material som tillhör Tjänsten, inte heller överlåta eller upplåta rätt till sådan programvara eller material till annan.

9. ANSVARSBEGRÄNSNING
9.1 Leverantören utövar ingen kontroll över den information som Användare har tillgång till genom användande av Tjänst. Leverantören svarar inte för olägenhet, skada eller förlust som kan orsakas genom avbrott eller annan felaktighet på förbindelse, genom oriktigt expedierat, uteblivet eller försenat meddelande eller genom störningar i meddelande. Leverantören svarar ej för fel eller åtgärdande av fel hänförligt till Användare ägd utrustning eller av Användaren leasad eller hyrd utrustning av annan part än Leverantören. Leverantören ansvarar ej för personliga inställningar som Användare gjort och förbehåller sig rätten att ändra eller ta bort information om detta motiveras av driftsmässiga eller andra tekniska skäl. För hårdvara (exv. SIM-kort) gäller respektive tillverkares garantivillkor, vilka i förekommande fall medföljer hårdvaran vid leverans. Leverantören åtar sig ingen garanti utöver den som hård varutillverkaren lämnar avseende hårdvaran. Leverantören ansvarar ej för programvara eller onlinetjänst som inte har utvecklats av Leverantören. Leverantörens ansvar är begränsat till sakskador som orsakats genom försummelse av Leverantören. Leverantörens skadeståndsansvar omfattar inte indirekt skada eller följdskada (innefattande bl.a. produktions och inkomstbortfall, annan skada i näringsverksamhet, skada på annan egendom, för lust av data, anspråk från utomstående) eller skada som inte rimligen kunnat förutses av Leverantören. Leverantörens skadeståndsansvar är, oavsett omfattningen av de skador som inträffat under ett kalenderår, begränsat till ett belopp uppgående till tjugofem (25) procent av de fasta avgifter som Användare enligt Avtalet erlägger under det år som skadan inträffat.

10. BEHANDLING AV UPPGIFTER OCH SAMTYCKE TILL BEHANDLING

10.1 Leverantören behandlar personuppgifter i enlighet med sin vid var tid gällande integritetspolicy, vilken ska stå i överensstämmelse med gällande personuppgiftslagstiftning. Behandlingen är nödvändig för att fullgöra Avtalet, tillhandahålla Tjänsten, fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, myndighets föreskrift, beslut, begäran eller riktlinjer, för registervård, reklamationshantering och för att marknadsföra Leverantörens och dess samarbetspartners varor och tjänster. Uppgifterna utgör vidare underlag för bl.a. marknads- och kundanalyser, affärs- och metodutveckling, statistik och riskhantering av Leverantören, dess underleverantörer av företag Leverantören samarbetar med. Behandling sker så länge uppgifterna behövs för aktuella ändamål.

10.2 Leverantören får i den utsträckning som är nödvändig för att säkerställa drift av Tjänsten, förhindra brott eller fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, myndighets föreskrift, beslut eller riktlinjer, ta del av material som lagras eller förmedlas via Tjänsten. Användaren samtycker till sådan informationsinhämtning och att Leverantören, för att säkerställa driften av Tjänsten, förhindra brott, spridning av spam eller virus eller motsvarande, får avlägsna meddelanden som kan antas innehålla sådant material.

10.3 I fall då Leverantörens leverans av Tjänsterna innefattar behandling av personuppgifter för vilka Användaren är personuppgiftsansvarig, gäller Leverantörens vid varje tidpunkt gällande personuppgiftsbiträdesvillkor.

10.4 Användaren är ansvarig för att dess behandling av personuppgifter sker i enlighet med gällande lagstiftning. Leverantören förbinder sig att endast behandla personuppgifter i enlighet med lag.

11. MEDDELANDEN OCH INFORMATION
11.1 Information från Leverantören gällande avtalad Tjänst och ingånget Avtal sänds som meddelanden till av Användare angivna kontaktuppgifter via sms, mms, e-post eller liknande. Meddelande till Användare ska anses ha kommit denne tillhanda senast tre (3) dagar efter det att meddelandet avsänts med post till den av Användare senast till Leverantören skriftligen anmälda adressen. Meddelande som sänts via sms, mms eller e-postmeddelande ska anses ha nått Användare omedelbart. Meddelande till Företaget eller Användare ska vara ställt till den aktuella kontaktpersonen hos respektive part. Fakturor som skickats från Leverantören till Användares hos Bolagsverket registrerade adress anses alltid ha meddelats till Användare. Användare har inte rätt att vid marknadsföring eller liknande aktivitet, använda Leverantörens firma, varumärke eller annat kännetecken utan skriftligt samtycke.

12. SEKRETESS
12.1 part förbinder sig att inte för tredje man avslöja Konfidentiell Information, vilken part erhåller eller erhållit från den andra parten. Med ”Konfidentiell Information” avses, utöver innehållet i Avtalet, varje upplysning om part eller dennes verksamhet som kan anses vara av konfidentiell natur med undan tag för: (i) upplysning, som är allmänt känd eller kommer till allmän kännedom på annat sätt än genom brott mot innehållet i Avtalet; (ii) upplysning, som part kan visa att part redan kände till innan part mottog den från den andra parten, eller; (iii) upplysning, som part mottagit eller kommer att mottaga från tredje man utan att vara bunden av sekretessplikt i förhållande till denne.

12.2 Bestämmelserna i denna punkt innebär inte hinder för part att lämna ut Konfidentiell Information när sådant erfordras på grund av bestämmelse i lag, enligt noteringsavtal med börs eller på grund av domstols eller myndighets beslut. Inte heller innebär denna punkt hinder för Leverantören eller dess underleverantörer att behandla eller lämna ut användaruppgifter och trafikuppgifter i överensstämmelse med lag eller lämnat samtycke. part får lämna ut Konfidentiell Information till sådana anställda, styrelseledamöter, konsulter och underleverantörer som behöver tillgång till informationen för det ändamål som avsågs när Konfidentiell Information lämnades till den mottagande Paren. Den mottagande parten ansvarar för att sådana personer är medvetna om och följer bestämmelserna i detta avsnitt 14 Mottagaren av Konfidentiell Information får använda informationen endast för det ändamål som avsågs vid utlämnandet. Sekretessåtagande enligt denna punkt 14 ovan ska gälla fem (5) år efter det att Avtalet upphört att gälla.

13. FORCE MAJEURE
13.1 Part ska vara befriad från skadestånd och andra påföljder om fullgörandet av visst åtagande förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Som befriande omständighet ska bl.a. anses arbetskonflikt, blixtnedslag, eldsvåda, myndighetsbestämmelse eller annan offentlig reglering, fel i annan operatörs nät, allmän knapphet på transporter, varor eller energi eller annan liknande omständighet. Om Avtals fullgörande till väsentlig del förhindras under längre tid än tre (3) månader på grund av omständighet enligt ovan, har Användare rätt att med omedelbar verkan skriftligen säga upp berörd Tjänst. Denna särskilda uppsägningsrätt gäller så länge hindret varar och förutsätter att Användare skriftligen anmodat Leverantören om fullgörelse senast fem (5) vardagar före uppsägningen.

14. UPPHÖRANDE I FÖRTID

14.1 För det fall att part gör sig skyldig till väsentligt kontraktsbrott och rättelse ej vidtagits inom trettio(30) dagar från det att den andre parten avsänt skriftlig anmaning härom samt upplysning om att Avtalet annars kan komma att sägas upp, äger part rätt att skriftligen säga upp Avtalet till omedelbart upphörande. För det fall grund för avstängning av Användare enligt punkt 4 föreligger, äger Leverantören rätt att med omedelbar verkan säga upp Avtalet för ifrågavarande Tjänst, spärra eller återta icke avbetalad hårdvara samt slutfakturera Användare. part har rätt att med omedelbar verkan häva Avtalet om den andra parten inställt betalningarna, inlett ackordsförhandlingar, trätt i likvidation, försatts i konkurs eller visat andra klara tecken på obestånd.

15. ÖVERLÅTELSE
15.1 Användarens Avtal eller del därav får överlåtas av Användare till annan dock endast efter skriftligt samtycke från Leverantören. Om Avtal överlåts, svarar frånträdande Användare för förpliktelser som uppkommit före överlåtelsen och tillträdande Användare inträder i frånträdande Användares ställe för förpliktelser som uppkommit efter överlåtelsen. Ingen överlåtelse godkänns förrän frånträdande Användare reglerat samtliga eventuella skulder till Leverantören.

15.2 Leverantören har rätt att överlåta Avtal eller del därav till annat bolag inom Leverantörens koncern eller till av Leverantören vid Avtalets ingående anlitad underleverantör. Leverantören ska även i övrigt ha rätt att överlåta Avtal, eller del av Avtal utan Användares samtycke, om det inte finns särskilda skäl att anta att det övertagande bolaget inte kommer att fullgöra sina skyldigheter enligt avtalet på ett för Användare tillfredsställande sätt. Oavsett ovanstående äger Leverantören alltid rätt att överföra sin rätt till betalning enligt Avtalet till annan.

16. UNDERLEVERANTÖRER
16.1 Leverantören äger rätt att utan Användares medgivande anlita eller byta underleverantörer för att fullgöra sina åtaganden enligt Avtalet. Leverantören svarar för underleverantörens arbete som för sitt eget arbete
.
17. ÄNDRING AV VILLKOR

17.1 Dessa Allmänna villkor gäller tills vidare om annat inte avtalats.

17.2 Leverantören har rätt att ändra eller göra tillägg till dessa Allmänna villkor eller i andra avtalsvillkor som gäller för Tjänsten. Väsentlig ändring eller tillägg till Användarens nackdel ska meddelas Användaren senast en (1) månad innan ikraftträdandet. Om Användaren inte godkänner ändring eller tillägg som är till nackdel för Användaren, har Användaren rätt att senast tre (3) månader efter sådant meddelande skriftligen säga upp Avtalet med verkan från och med den dag ändringen skulle ha trätt i kraft. Om sådan uppsägning inte sker, anses Användaren ha godkänt de nya villkoren.

17.3 Utan hinder av vad som anges i föregående Leverantören rätt att göra ändringar och tillägg som inte är till Användarens nackdel eller där sådan nackdel endast är av ringa betydelse för Användaren. Sådana ändringar eller tillägg träder i kraft en (1) månad efter det att meddelande härom gjorts allmänt tillgängligt.

17.4 Leverantören har vidare rätt att omedelbart göra ändringar i enlighet med vad som följer av 7 kap. 12 § 3 stycket lagen om elektronisk kommunikation; om ändringen endast är till Användarens fördel, är av rent administrativ karaktär och inte får några negativa konsekvenser för Användaren, eller om det krävs för att avtalet ska vara förenligt med unions- eller nationell rätt.

17.5 Muntliga överenskommelser utöver Avtalet ska, för att vara giltiga, bekräftas skriftligen av Leverantören. Ändring av Leverantören åtagande under avtalstiden sker efter överenskommelse mellan parterna. Sådan ändring med angivande av vilka villkor som ändringen medför, ska dokumenteras i tilläggsavtal.

18. AVTALSPERIOD
18.1 Om inget annat särskilt har avtalats löper Avtalet efter den inledande avtalsperioden eller bindningstiden tillsvidare med en ömsesidig uppsägningstid om en (1) månad om inte Avtalet sagts upp senast en (1) månad före utgången av den inledande avtalsperioden eller bindningstiden. Uppsägning ska ske skriftligen.

18.2 Särskilt om regler för mikroföretag, små företag och organisationer som drivs utan vinstsyfte

18.3 Enligt lagen om elektronisk kommunikation (LEK) gäller vissa bestämmelser som ger rättigheter åt konsumenter i LEK, i lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt i marknadsföringslagen (2008:486) också för mikroföretag, små företag och organisationer som drivs utan vinstsyfte, om de inte uttryckligen har samtyckt till att bestämmelserna frångås. Dessa bestämmelser avser: a) information som ska lämnas innan ett avtal ingås (7 kap. 1 § LEK, 2 kap. 2 § lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt 22 a § marknadsföringslagen), b) längsta möjliga bindningstid (7 kap. 8 § LEK), c) paketerbjudanden, tillämplighet av vissa bestämmelser i LEK på andra tjänster eller terminalutrustning som erbjuds tillsammans med en elektronisk kommunikationstjänst (7 kap. 26 § LEK), förlängning av den ursprungliga avtalstiden vid avtal om ytterligare tjänster (7 kap. 27 § LEK). Genom Avtalet samtycker Användaren till att bestämmelserna frångås och inte ska tillämpas.

19. AVTALETS UPPHÖRANDE
19.1 Om Avtalet upphör att gälla upphör också all rätt för Användare att använda Tjänst. Vid Avtalets upphörande ska parterna samråda om samarbetets avveckling. Leverantören ska på begäran av Användaren i skälig omfattning assistera Användaren vid överföring av driften till annan leverantör med så liten störning som möjligt för Användaren. Leverantören ska ha rätt till skälig ersättning för sådant arbete enligt Leverantörens vid var tid gällande prislista.

20. LAGVAL OCH TVIST
20.1 Svensk rätt ska äga tillämpning på detta Avtal. Tvister som uppstår i anledning av Avtalet ska slutligt avgöras genom skiljedomsförfarande administrerat av Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstitut (SCC). Regler för Förenklat Skiljeförfarande ska tillämpas om inte SCC med beaktande av målets svårighetsgrad, tvisteföremålets värde och övriga omständigheter bestämmer att Skiljedomsregler ska tillämpas. I sistnämnda fall ska SCC också bestämma om skiljenämnden ska bestå av en eller tre skiljemän. Skiljeförfarandets säte ska vara Malmö. Språket för förfarandet ska vara svenska. Talan avseende förfallna obetalda fordringar för tillhandahållen Tjänst och/eller hårdvara äger part dock anhängiggöra inför allmän domstol. Talan avseende förfallna obetalda fordringar för tillhandahållen Tjänst och/eller betalning av hårdvara äger dock part anhängiggöra inför allmän domstol. Anspråk med anledning av detta Avtal ska, för att kunna göras gällande, framställas skriftligen senast fem (5) år efter det att part erhållit kännedom eller borde ha erhållit kännedom om grunden för kravet.